حوزه های کار در آشپزخانه

حوزه-های-کار-در-آشپزخانهحوزه-های-کار-در-آشپزخانه

در این مقاله به حوزه های کار در آشپزخانه در آموزش طراحی داخلی و دکوراسیون میپردازیم.

حوزه شست و شو (washing zone)

حوزه شست و شو از لگن ظرفشویی و ماشی ظرفشویی تشکیل شده است که در حالت بهینه، لگن ظرفشویی دارای دو بخش مجزا برای شست و شو و آبکشی است. ماشین ظرفشویی باید بلافاصله در کنار لگن ظرفشویی قرار گیرد اما باید جای کافی برای شستن ظرفها در لگن ظرف شویی هنگام باز بودن در ماشین ظرفشویی در نظر گرفته شود.

اگر آشپزخانه فاقد ماشین ظرفشویی است، آب چکان باید در بالای پیشخوان قرار گیرد. همچنین وجود یک سطل زباله نزدیک به لگن ظرفشویی برای خالی کردن آشغال ظرفها پیش از شست و شوی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. سطل زباله برای جلوگیری از آشفتگی دیداری، اغلب در کابینت و در زیر لگن ظرفشویی قرار میگیرد. کابینت زباله در محلی قرار مگیرد که باز بودن در آن، دسترسی به ماشین ظرفشویی را مسدود ننماید. برای جلوگیری از این تداخل عملکردی، کابینت زباله در طرف دیگر ظرفشویی و دور از ماشین قرار یگیرد.

 

حوزه آماده سازی(preparation zone)

حوزه آماده سازی شامل یخچال و یک سطح کار هم ارتفاع در کنار آن با پیشخوان برای آماده سازی غذاست. یخچال باید نزدیک به انبار قرار گیرد تا مواد غذایی فاسد شدنی و غیر فاسد شدنی از حوزه آماده سازی به راحتی قابل دسترس باشند. انواع مختلفی از ترکیب های یخچال – فریزر وجود دارد که هر یک برای مکان خاص و کاربران متفاوت مناسب است. ابعاد یخچال با ابعاد آشپزخانه ارتباط مستقیم دارد که در هنگام انتخاب باید لحاظ شود.

هر فعالیت بر روی نوع خاصی از سطوح بهتر انجام می شود. برای مثال، سطح مرمری برای پهن کردن خمیر شیرینی و سطح چوبی مخصوص خرد کردن است. این سطوح بسته به ابعاد آشپزخانه، تمایل آشپز و بودجه اجرا، برای سطح پیشخوان جایگذاری میشوند. دیگر نمونه های سطوح رویه پیشخوان عبارتند از: گرانیت، کوارتز ساختمانی،بتن، استیل ضد زنگ، چوب، تایل سرامیکی، سطوح آکرولیک توپر و لمینت پلاستیکی.

 

حوزه پخت و پز(cooking zone)

حوزه پخت و پز شامل اجاق یا ترکیبی از اجاق رومیزی و فر دیواری است. اجاق انتخاب مناسب تری برالی آشپزخانه های کوچک است در حالی که در آشپزخانه های بزرگتر، اجاق رومیزی مجزا به همراه فر دیواری مطلوب تر است. در هر یک از این چیدمان ها، باید سطح پیشخوان دو سوی اجاق و اجاق رومیزی در برابر حرارت مقاوم باشد. همچنین قابلمه ها و تابه ها باید بلافاصله در کنار ان قرار گرند تا هنگام پخت و پز به سادگی قابل دسترس باشند. حداقل فضای عبوری لازم در مقابل اجاق رومیزی، 900 میلی تر است.

انتخاب نوع مناسب سیستم تهویه اجاق بسیار اهمیت دارد چنان که برخی سیستم ها هوا را با عبور از یک فیلتر زغال چوب تصفیه میکنند و برخی دیگر دود را از طریق دودکش خروجی به سوی دیوار خارجی هدایت میکنند. خروج مستقیم دود به سوی بیرون گزینه بهتری است اما گاهی در ساختمان های مسی چند واحدی عملی نیست.

در آموزش آنلاین طراحی داخلی نکات لازم برای طراحی اصولی و اجرای یک آشپزخانه را خواهید آموخت.

ملاحظات در برش عمودی

تجهیزات اشپزخانه(ماشین ظرف شویی، لباس شویی و.) دارای بلندای استاندارد 900 میلی متر به همراه پایه های قابل تنظیم هستند که امکان تراز کردن لبه ها با سطح کار مجاور را فراهم می آورد. اغلب این تجهیزات، برای انطباق با جلوی پا در هنگام ایستادن مقابل آنها، دارای جایی برای قرارگیری پا در حدود 50-100 میلی متر از کف هستند. کمدهای مجاور این تجهیزات نیز باید با در نظر داشتن این ابعاد طراحی شوند.

روی سطح کار تا زیر کابینتهای دیواری حداقل فاصله عمودی 400 میلی متر فضای خالی توصیه میشود. درب های کابینتهای بالا باید لولای 180 درجه داشته باشند تا هنگام باز بودن، سر افراد به آنها برخورد نکند؛ همچنین، درب هایی هم که به بالا از میشوند، این مشکل را برطرف مینمایند.

در آموزش طراحی داخلی، نمونه هایی از طراحی آشپزخانه را مورد بررسی قرار داده و سپس به تمرین عملی و کریکسیون خواهیم پرداخت.

حوزه-های-کار-در-آشپزخانهحوزه-های-کار-در-آشپزخانه


تیتر اخبار روز ایران حوزه ,آشپزخانه ,ظرفشویی ,اجاق ,ماشین ,طراحی ,آماده سازی ,ماشین ظرفشویی ,قرار گیرد ,اجاق رومیزی ,حوزه آماده ,قابل دسترس باشند منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

دانلود رایگان کتاب روستای اق چشمه جاروی مرکزی آئین مستان سه سوته خرید کن تحویل بگیر آرایشی و بهداشتی bbce دانلودستان